A Trade magazin 2022-es évről készített toplistája számos meglepetést tartogat, igaz, nem a dobogós helyeken.
A diszkontláncok szárnyalása töretlen volt 2022-ben is – ez derül ki a Trade magazin friss FMCG kereskedelmi toplistájából. A Lidl jókora előnnyel megőrizte első helyét, de míg korábban a diszkont-triumvirátust jelentő Lidl, Penny, Aldi sorrendjében évek óta nem volt változás, most az Aldi megelőzte a Pennyt, összesítésben pedig a 9. helyről a 6. helyre lépett előre, a Lidlhöz hasonló, 30 százalék körüli forgalombővüléssel. Ezzel tehát maga mögé utasította a Penny láncot is, és bár a forgalmuk hasonló értékeket mutat, a boltszámuk jelentősen eltér – az Aldi jóval kevesebb üzletben bonyolított kicsivel több forgalmat, mint versenytársa. Összesítésben egyébként a Penny is lépett egyet előre, így 2022-ben a 7. helyen zárt.
Az idei toplista meglepetése, hogy 15 szereplősre bővítették a rangsort. Ennek oka, hogy egyre többen érik el azt a forgalmi határt, amivel az adott évben be lehet kerülni – kommentálta a lépést a toplistát évek óta megjelentető Trade magazin ügyvezető-főszerkesztője, Hermann Zsuzsanna.
Hozzátette, példátlan az új szereplők – a Kerekes, a Napcsillag, a Dél-100 – által üzemeltetett láncok sikere, forgalmuk bővülése, még akkor is, ha tudjuk, hogy az infláció minden lánc forgalmán nagyon sokat dobott.
A hipermarketek közül a Sparnak és a Tesconak is sikerült megőriznie a pozícióját, és bár az Auchan visszacsúszott 3 helyet (a 6.-ról a 9.-re), elvitathatatlan, hogy a teljes toplista összes lánca közül a forgalmi adatok és a boltszám alapján a legnagyobb hatékonyságot az Auchan könyvelheti el – emelte ki Hermann Zsuzsanna. A drogériák az elvártak szerint tartották a forgalmi bővülésüket, bár közöttük is akadnak extra kiemelkedők, mint ahogy a legkisebb Dél-100 lánc is, amely így idén már bekerült a toplistába.
A hazai láncok táborában a legnagyobbak között (Coop, CBA, Reál) nincs változás a sorrendben, a két számjegyű forgalmi bővülés egyértelmű, igaz, hogy ezzel az inflációs emelkedést nem követték. A kisebb hazai láncok bővülésére viszont joggal kapja fel a fejét mindenki, hiszen kiemelkedően sikeres üzletstratégiát mutatnak a számok.